Aktiv læring – Vigtig viden.

Aktiv læring

I skolereformen står der at børn skal bevæge sig mindst 45 min i løbet af skoledagen. Forskning viser at elever der er aktive, lærer bedre og mere uanset alder. Især i situationer hvor vi skal forholde os til en kontekst, der er kompleks og foranderlige. De områder der især bliver påvirket i en positiv retning, når vi er fysisk aktive, er nemlig vores evne til at problemløse, vores logiske tænkning, vores rumopfattelse, vores sproglige færdigheder, vores arbejdshukommelse, vores selvopfattelse, vores kognitive hastighed og vores opmærksomhed. Elever med bedre arbejdshukommelse og større evne til at løse problemstillinger nemmere vil kunne forholde sig til og kunne begå sig i en kontekst der er kompleks og foranderlig. Desuden øger fysisk aktivitet hjernens evne til at danne nye hjerneceller. Sidst men ikke mindst er fysisk aktivitet en ideel måde at styrker relationerne og tilliden imellem eleverne. Her skal man dog være opmærksom på at der er forskel på hvilken form for aktivitet man vælger. I forhold til trivsel og øget selvopfattelse er det nemlig aktiviteter der har fokus på at give eleverne medbestemmelse, positive oplevelser af egne kompetencer og skabe relationer på tværs, der virker og ikke aktiviteter der har konkurrence som det centrale element.

Didaktiske overvejelser

I forhold til aktiv læring er det vigtigt at gøre sig nogle didaktiske overvejelser, der gør at det ikke kun er dem der er dygtige i forvejen, der bliver endnu dygtigere. Det kan gøres ved at justere på aktiviteterne så dem der ikke er så motoriske stærke, også har en chance for succes. For eksempel kan det i en fodboldkamp handle om at spille færre sammen, så dem der ikke er så gode til fodbold, også er med og kommer til at røre bolden og får noget ud af aktiviteten. Hvis eleven som ikke er så dygtig motorisk, ender med at skulle bruge alt sin energi på at fokusere på det fysiske aspekt i aktiviteten, vil det fysiske ikke fremme, men tværtimod hæmme læringen. Vær derfor kreative og brug bevægelse der hvor det giver mening, frem for at forcere det der hvor det ikke bidrager med noget positivt og tilpas altid aktiviteterne til konteksten så det fremmer og ikke hæmmer læringen. Derudover er det en god ide at skifte mellem at bruge bevægelse som en del af undervisningen, som en pause for at klare hjernen, som transport og i frikvartererne.

Forskellige former for aktivitet har forskellig indvirkning på vores hjerne, derfor er det også vigtigt at indtænke formen på aktiviteten i forhold til hvilken virkning man ønsker. Man kan dele aktiviteterne op i 4 kategorier: Øvelser der får pulsen op, øvelser der øger koncentration og opmærksomhed, øvelser der forbedrer koordinationen og øvelser der styrker samarbejdet.

Øvelser der får pulsen op:

Når vi laver fysiske aktiviteter, der får pulsen op øges blod- og iltgennemstrømningen til vores hjerne. Det gør at vores hjerne får mere ilt og energi, så den kommer til at fungere bedre.

Øvelser der øger koncentration og opmærksomhed:

For eksempel mindfulness og åndedrætsøvelser bidrager til at eleverne bliver mere opmærksomme, både på sig selv og det faglige stof i undervisningen.

Øvelser der forbedrer koordinationen:

Når man laver krydsbevægelser, det vil sige bevægelser hvor man skal koordinere højre og venstre siden af kroppen samtidig, stimuleres hjernebjælken. Når hjernebjælken stimuleres, bliver den hurtigere til at overfører information fra den ene hjernehalvdel til den anden. En proces som for eksempel har stor betydning i forhold til skrive og læsefærdigheder.

Øvelser der styrker samarbejdet:  

For at udvikle sig og lærer er det nødvendigt at fejl en gang imellem, og for turde kaste sig ud i udfordringer hvor man måske kommer til at fejle, skal man være tryg. Derfor er det vigtigt at styrke relationerne og skabe tillid, så eleverne tør stille spørgsmål og være nysgerrige, så de kan udvikle sig og lærer.

Den vigtigste faktor i forhold til aktiv læring er midlertidig motiverede og positivt indstillede lærer, der forstår at motivere eleverne og gøre bevægelse sjovt.

UnderAktiv læring finder I øvelser og regler som i kan koble sammen med undervisningen.

Tilbage