Flyvfisk – Træn hukommelsen

Flyvfisk

En leg der får pulsen op og træner hukommelsen

Det skal du bruge:

  • Spillekort
  • Ærteposer med numre fra 1-14
  • 4 hulahopringe
  • 1 stopur
  • En person der holder styr på tiden og råber fisk.

Inden du går i gang:

  • Spred alle spillekortene ud på gulvet, husk at lave mellemrum, så man kan løbe imellem.
  • Læg ærteposer, fra 1 til 14, i en beholder eller pose.
  • Læg de 4 hulahopring i hver sit hjørne, så banen med kort er rammet ind i en firkant. Spiller man mere end 8 er det en god ide at lave flere baner, så man ikke løber sammen.

Fisk!

  • Lav hold af 2 personer
  • Hvert hold stiller sig i en hulahopring
  • Holdene trækker nu på skift en ærtepose, fra posen, med et nummer fra 1-14.
  • Nu gælder om at få stik i det tal, der står på holdets ærtepose.
  • Har man trukket 11, 12, 13 eller 14, er det henholdsvis knægt, dame, konge og joker man skal finde og få stik i.
  • Spiller man uden jokere, skal man kun have ærteposer med tal fra 1-13.
  • Når alle hold er klar råber tidtageren Fisk og starter tiden. Nu har deltagerne for eksempel 30 sek. Til at finde alle fire kort og få stik. Sæt tiden efter alder på deltagere, de helt små skal måske bruge mere tid end de ældre. Man kan også lave tidsintervallerne mindre og mindre som spillet skrider frem for at udfordre spillerne.
  • Man må kun vende et kort ad gangen.
  • Er det ikke det kort man skal bruge, lægger man det tilbage med billedsiden nedad.
  • Finder man et af de kort man skal samle stik i, beholder man det og leder videre efter de resterende.
  • Når tiden er gået, stopper tidtageren uret og råber stop.
  • Hvis man har fundet alle fire kort, har man fået et stik. For at gøre det nemmere at holde styr på, beholder man ærteposen som symbol for stikket og giver de indsamlede kort til tidtageren, som lægger dem væk.
  • Har man ikke fundet alle fire kort inden tiden er gået, aflevere man ærteposen, som kommer tilbage i posen og tidtageren lægger de kort som var blevet indsamlet ud på banen igen.
  • Nu trækker alle hold en ny ærtepose med et nummer, tidtager starter tiden og råber fisk og legen fortsætter som før.
  • Spillet er slut når der ikke er ærteposer nok til at alle hold kan trække en.
  • Det hold der har flest stik, altså ærteposer, når spillet er slut har vundet.
Tilbage