Motorik og Sanseintegration

Motorik og Sanseintegration, der øger balance-, sanseevnen og giver bevægelse og motoriske udfordringer.

Øvelser og lege til at styrke motorikken med Motorik og Sanseintegrations pakken.

Aktivitet med trædesten og masker:

  1. Børnene går sammen to og to
  2. Formålet med øvelsen er at få sin makker sikkert igennem banen af trædesten.
  3. Lav en bane af de medfølgende trædesten, balancepuder og balancehalvkugler.
  4. Start med at bestemme hvem der skal gå og hvem der skal fører.
  5. Det barn der skal gå, får masken for øjnene.
  6. Nu glæder det om at makkeren skal følge det barn der skal gå, igennem banen med trædesten, man må gerne holde i hånden og fortælle hvor langt barnet skal træde for at nå den næste sten.
  7. Hvis man vil øge sværhedsgraden, kan man tilføje en kooshbold/elastikbold, som barnet der skal guides gennem banen med trædesten, skal balancere på hovedet. Hvis man taber kooshbolden, stopper man indtil den er på plads oven på hovedet igen. hvis man vil lave en konkurrence ud af det, kan man tage tid og det gælder da om at komme hurtigst igennem banen.

Styrker sanserne når barnet træder på de forskellige overflader uden at kunne se, samt balancen når barnet går gennem banen og skal holde balancen på de forskellige trædesten, samtidig med at de skal balancere bolden på hovedet.

 

Aktivitet med stor bold og måtte

Øvelse 1: Læg bolden på måtten og lad barnet ligge sig på maven på bolden. Nu går barnet frem på hænderne, så det kun er benene der ligger på bolden. Hold balancen og gå derefter tilbage igen. for at gøre det svære kan man forsøge at løfte den ene hånd eller det ene ben.

Øvelse 2: Barnet sætter sig på knæ på bolden og skal forsøge at komme op og holde balancen, med hænderne ud til siden.

Øvelse 3: Det helt lille barn kan lægges på maven på bolden, den voksne holder barnet om benene og vipper det frem og tilbage. Denne øvelse kan også laves mens barnet ligger på ryggen.

 

Aktiv læring med trampolinbold
  1. Inden spillet starter, bestemmes et tema. Til skolebørn kunne det fx være alfabetet, en tabel, lande eller ord på engelsk/tysk. Til mindre børn kunne det være følelser, tal, dyr osv.
  2. Dan en cirkel eller gå sammen to og to
  3. Alle i cirklen skal have en spilleflade
  4. Nu gælder det om at spille koosbolden/elastikbolden rundt i cirklen, eller frem og tilbage, hvis man er sammen to og to. Hver gang man har bolden, skal man sige det næste ord/tal/land/dyr…
  5. Hvis man er mange i en cirkel, kan man gå ud når man enten ikke kan svarer eller svarer forkert. På den måde bliver det sværere og sværere for dem, der er tilbage idet de skal tænke og reagere hurtigere og hurtigere, for at holde bolden i gang.

 

Kæmpe æggeløb
  1. Lav en bane til hvert af holdene af fx kegler, trædesten eller lignende. Banen kan enten være en lige strækning mellem to afmærkninger hvor man bare skal løbe frem og tilbage, men kan også afmærkes så man løber slalom osv.
  2. Lav to eller flere hold.
  3. Hvert hold har en ske og et humøræg.
  4. Hvert hold står i en række og den forreste på hvert hold gør sig klar, med ægget på skeen, så de er klar til at løbe når stafetten bliver sat i gang.
  5. Nu gælder det om at løbe gennem banen uden at tabe humørægget. Hvis ægget tabes, står man stille indtil ægget igen lægger på skeen, hvorefter man må løbe igen.
  6. Nu gælder det om først at komme hele rækken igennem. Det hold der først har været hele rækken igennem, har vundet.
  7. Man kan gøre stafetten til en samarbejdsøvelse, ved at deltagerne i hver række går sammen to og to og får spændt benene sammen med ankel/benbånd. Nu gælder, det som før, om først at komme igennem banen, uden at ægget falder af skeen, og færdiggør rækken. Det hold hvor rækken først er igennem har vundet.

Humøræggene kan også bruges til at snakke om de forskellige følelser. Fx ved at alle æggene lægges i midten af en rundkreds og børnene skiftes til at gå ind og vælge et æg som man derefter snakker om. Hvilken farve er ægget, hvordan ser ægget ud, vender munden op eller ned, hvad mon ægget har oplevet siden det ser sådan ud osv.

 

Aktivitet med ærteposer med tal, legering, stressbold og sjippetov
  1. Start med at lægge ærteposerne med tal i en række, så nr. 1 er tættest på udgangspunktet og nr.6 er længst væk. Læg en legering ud for hvert tal.
  2. Nu gælder det om at slå med terningen og kaste en af stressboldene i den ring der ligger ud for det tal man slår.
  3. Hvis man rammer i går man bag i køen, hvis ikke man rammer i, skal man sjippe det antal gange man slog i et sjippetov, før man går bag i køen igen.

Ærteposer med tal og terningen kan også bruges som baser for andre aktiviteter. Fx ligger sjippetov ved pude 1, den store bold ved pude 2, Stress bolden til håndtræning ved pude 3, balancebane med trædesten ved pude 4, balancepude (fx til at holde balancen på 1 ben) ved pude 5 og kaste gribe med noppebold eller skumbold ved pude 6.

 

Tilbage