Pingvin sudoku

Pingvin sudoku 

Det skal du bruge: 

Før du går i gang:

  • Lav to spilleplader der består af en firkant, som deles i 6 lige store kvadrater. Spillepladerne skal tegnes så man ikke kan se dem samtidig, for eksempel i hver sin ende af skolegården.
  • På den ene spilleplade lægges ærteposerne og på den anden spilleplade er der ingenting.
  • Lav et startfelt
  • Lav hold af 3 deltagere

Pingvin sudoku:

  • Det første hold til at løse pingvinsudoku stiller sig ved startfeltet.
  • Nu gælder det om, på den hurtigste tid, at lave samme mønster som spillepladen med ærteposer, ved at placere pingvinerne, så de står på det felt, der passer med den farve ærtepose, der matcher pingvinens farve.
  • Den første deltager på holdet tager en pingvin. Løber hen til spillepladen med ærteposer og har 5 sekunder til at se på den, hvorefter der skal løbes videre ned til den spilleplade der er tom. Her stiller man pingvinen på det felt man mener matcher og løber tilbage til startfeltet.
  • Næste løber tager en pingvin, løber hen og kigger 5 sek. På første spilleplade og løber videre til den spilleplade med pingvinerne. Stiller sin pingvin og løber hjem. Sådan fortsætter man indtil alle pingviner er sat.
  • Man må gerne snakke sammen på holdet undervejs.
  • Så længe der er pingviner tilbage, må man ikke flytte rundt på pingviner på spillepladen. Det vil sige at hvis der er en spiller, der er kommet til at stille sin pingvin forkert, må man ikke flytte den, men er nødt til at stille sin pingvin på en forkert plads.
  • Når alle pingviner er sat, har man 1 tjekrunde til at finde ud af om ens pingvinsudoku er gået op. Tjekrunden foregår ved at man løbe hen og ser på den første spilleplade, stadig kun i 5 sek. Løber videre ned til pingvinerne og flytte rundt indtil man mener det er gået op. Hvis man er i tvivl, må man gerne få hjælp af sine holddeltagere, ved at råbe spørgsmål til dem.
  • Når man mener ens pingvinsudoku er gået op, råber man stop tiden, hvorefter tiden stoppes.
  • De to spilleplader tjekkes og hvis pingvinsudokuen er gået op, er det næste holds tur. Er den ikke gået op, får man 5 sekunder lagt oveni sin sluttid. Tiden starter igen og man har nu en ny tjekrunde til at få pingvinsudokuen til at gå op. Sådan fortsætter man indtil pingvinsudokuen er gået op.
  • Sluttiden skrives ned og det er næste holds tur. Det hold der har løst pingvinsudokuen på kortest tid har vundet.
  • Er man sikker på at ens pingvinsudoku er rigtig når man har sat den sidste pingvin, behøver man ikke at bruge tjekrunden.
  • Mellem hvert hold ændres mønsteret på den første spilleplade (altså ærteposerne), så det næste hold ikke har en fordel, fordi de har hørt kommunikationen mellem det første hold.
Tilbage