Kin-Ball REGLER

KIN-BALL REGLERNE

Hvad er KIN-BALL:

KIN-BALL er et socialt spil, hvor alle kan være med, på grund af sin utraditionelle struktur og sit anderledes værdisæt, som giver alle det samme udgangspunkt og samler holdet i en social aktivitet, hvor fokus ikke er på den enkeltes præstation, men på samarbejde og sammenhold. Udover sammenhold, er et godt overblik og hurtige fødder noget af det der kendetegner spillet. Alle skal være opmærksomme og følge med i spillet. Et boldspil hvor det vigtigste aspekt er det sociale, uden samarbejde eksisterer spillet ikke.

Det skal du bruge:

Før du går i gang:

  • Lav en bane med målene 21mx21m – Banen skal varieres efter spillernes alder og fysik, derfor er det en god ide at spille på en mindre bane til at starte med.
  • KIN-BALL kan både spilles ude og inde
  • Lav 3 hold med 4 spillere på hvert hold. Man kan også spille med 3 hold med 3 spillere på hver.

KIN-BALL:

  • I KIN-BALL gælder det om at få point, ved at bolden serves, så det hold man udfordre ikke kan gribe bolden før den røre jorden.
  • Spillet starter ved at der trækkes lod om hvilket hold der skal starte med serven.
  • Det hold der vinder serven, stiller sig nu i midten, mens de to andre hold danner fire hjørner omkring, med en spiller fra hvert hold i hvert hjørne. Det vil sige, hvis det er sort hold der vinder serven, stiller sort hold sig i midten, hvorefter pink og grå hold skal have en spiller i hvert af de 4 hjørner.
  • Når man server bolden, skal alle på holdet røre ved bolden. Det gøres ved at 1 server og de 3 andre holder bolden oppe fra jorden.
  • Man server ved enten at bruge den ene eller begge arme til at slå eller skubbe til bolden så den ryger opad eller ligeud, man må ikke serve bolden i jorden.
  • Serven skal gå på tur. Hvis den samme person server to gange i træk, meldes der fejl og de to andre hold får et point. På den måde kan man ikke spille spillet medmindre man arbejder sammen og tager hensyn til hinanden, ingen på holdet kan undværes og der er derved ingen der bliver overset og forbigået. Alle er i kontakt med bolden og må tage aktiv del i spillet for at spillet overhovedet kan spilles.

“OMNIIIKIIIIIN”

  • Når man server, skal man råbe OMNIKIN efterfulgt af farven på det hold man udfordre.
  • Holdet skal serve inden for 10 sek. så snart alle på holdet røre bolden har man kun 5 sek. til at serve.
  • Man må ikke serve bolden ud af banen. Gør man det, er det en fejl og de to andre hold får et point.
  • Man skal altid serve til det førende hold. Er det det førende hold der skal serve, skal det førende hold serve til det hold der ligger på anden pladsen. Har de to øvrige hold samme antal point, kan det førende hold frit vælge hvem de vil serve til.
  • Nu skal det hold man udfordre nå at gribe bolden før den røre jorden. Man må gerne spille bolden videre til sine medspillere ved for eksempel at ramme den med foden og spille den videre til en medspiller der så alene eller sammen med en anden kan gribe bolden.
  • Så længe det kun er en eller to spillere fra holdet der røre bolden må de bevæge sig rundt med den.
  • Man skal stadig serve indenfor 10 sek. og alle fra holdet skal røre bolden før den serves.
  • Så snart der er mere end to der røre bolden, må man kun bevæge sig ved at dreje rundt om sin egen akse, det vil sige at en fod hele tiden skal være i jorden.
  • Griber man bolden med knæene eller på ryggen må man ikke bevæge sig, men skal serve derfra hvor man griber bolden.
  • Griber man bolden mens den i luften er udenfor banen, men man selv har mindst en fod på stregen, er bolden stadig i spil. Rammer bolden derimod en væg, loftet eller lignende udenfor banen og hopper tilbage ind på banen, er bolden stadig ude og det tæller som en fejl som udløser point til de to øvrige hold og holdet server på ny.
  • Når bolden røre jorden er der spilstop og holdene lægger taktik for næste bold.
  • Pointsystemet er bygget op på en måde der gør at man ikke kan tabe stort, fordi man altid skal udfordre det hold der har flest point. Hvis det hold der udfordres, ikke griber bolden før den røre jorden, får det angribende hold og det tredje hold point. På den måde er der ikke nogen der mister lysten til spillet, fordi de altid taber stort.

Eksempler på situationer der udløser point:

  • Hvis bolden rammer jorden inden den gribes.
  • Hvis en eller flere fra holdet ikke røre ved bolden når den serveres.
  • Hvis der laves skridt med bolden når der er mere end 2 der røre den eller hvis man har grebet den med ryg eller knæ.
  • Hvis man ikke server inden der er gået 10 sek., 5 sek. efter alle røre bolden.
  • Hvis man ikke server til det rigtige hold. Altså det førende hold eller holdet der ligger på andenpladsen, hvis det er det førende hold der skal serve.
  • Hvis bolden tabes enten under serven eller når den gribes.
  • Hvis bolden serves udenfor banen
  • Hvis det er den samme person der server 2 gange i træk.

Hvem er spillet for:

KIN-BALL kan spilles af alle og er et rigtig godt bud på et boldspil til skoleidræt, fordi det netop har fokus på det sociale aspekt og derved sætter rammerne for et trygt læringsmiljø, hvor alle bliver inkluderet. KIN-BALL egner sig til alle klassetrin, fordi det kan introduceres trinvis, så man i de små klasser starter med få regler. Jo mere fortrolige eleverne bliver med spillet, jo flere regler kan man sætte på, indtil man til sidst spiller spillet med alle regler.

Eksempler på tilpasning af spillet kunne være at:

Starte med at spiller med balloner, som er langsommere til at ramme jorden end KIN-BALL.

Starte med at holde bolden i gang, uden at være delt op i hold.

Øve afleveringer og serv to og to.

Lave makkerpar i stedet for grupper til at starte med, så man er 2 på hvert hold i stedet for 3 eller 4.

Give alle spillere på holdet en mere erfaren spiller eller en voksen som guide, så den erfarne spiller eller den voksne viser spilleren hvor på banen man skal løbe hen osv. Man kan også holde i hånden. På den måde får den uerfarne spiller en tryghed og lærer taktikken mens der spilles.

Forslag til opvarmning inden KIN-BALL:

KIN-BALLEN kan også bruges til mange andre ting, for eksempel under opvarmningen. Her følger nogle eksempler på hvordan man kan bruge KIN-BALLEN under opvarmningen, så man bliver tryg ved bolden og samtidig forbereder kroppen på hvad den skal og får pulsen lidt op.

KIN-BALL labyrinten:

Udvælg 1 eller 2 der skal være labyrintvogtere. Labyrintvogterene får nu hver deres KIN-BALL. Alle andre stiller sig op i den ene ende af KIN-BALL banen. Nu gælder det for deltagerne om at komme op i den anden ende af banen, uden at blive ramt af labyrintvogternes bolde. Hvis man bliver ramt, bliver man til en væg i labyrinten og skal blive stående der hvor man blev ramt. Hvis man bliver rørt af en labyrint væg, som gerne må strække sig for at nå, men ikke bevæge fødderne, bliver man også til væge i labyrinten og skal blive stående og forsøge at forhindre de resterende i at komme igennem labyrinten. Når man ned i den anden ende, bliver man stående indtil alle enten er igennem labyrinten eller blevet til en væg. Når alle er igennem, begynder næste rundt og de resterende deltagere skal nu forsøge at komme ned i den anden ende igen, uden at ramme ind i en væg eller blive ramt af labyrintvogternes bolde. Legen fortsætter indtil alle er fanget i labyrinten.

KIN-BALL stafet:

Lav to hold. Begge hold laver nu makkerpar af 2 og stiller sig op i en række. Nu gælder det om at løbe fra den ene ende af banen og tilbage igen. Imens man kaster bolden frem og tilbage imellem sig. Når man kommer tilbage fra sin tur, giver man bolden videre til det næste makkerpar i rækken som tager samme tur. Det hold der først får alle makkerpar frem og tilbage igen har vundet stafetten. Man kan også indføre at man ikke må bruge hænderne til at fragte bolden fra den ene ende til den anden. På den måde skal holdet nu selv udtænke hvordan de bedst får bolden fra den ene ende til den anden. Alt er tilladt, så længe bolden

Kin-Ball
Kin-Ball kan spilles af alle uanset alder og sportslige færdigheder

ikke rammer jorden, gør den det går man tilbage og starter forfra.

Evighedsslangen:

Udvælg en slangetæmmer. Alle deltagere undtagen slangetæmmeren lægger sig ned på gulvet på en række arm mod arm. Nu gælder det for slangetæmmeren om at få tæmmet slangen ved at trille KIN-BALLEN på slangen så hurtigt, at boden kommer forbi slangen og ned på gulvet. For slangen gælder det om hele tiden at flytte sig frem, så bolden ikke kommer foran og ned på gulvet. Det gør den ved at man så snart bolden er kommet forbi en, rejser sig og løber alt hvad man kan ned i den anden ende og lægger sig ned, så slangen flytter sig frem.

Send KIN-BALLEN videre:

Alle deltagere lægger sig på ryggen på gulvet i to rækker, så man ligger to og to med hovederne mod hinanden. Der skal være så meget afstand mellem hovederne, så man lige kan nå hinandens fingerspidser når de rækkes op i luften og mødes midt imellem hovederne. Nu gælder det om at sende KIN-BALLEN fra den ene ende til den anden, ved at give bolden videre. Hvis bolden tabes på vejen, starter man forfra. Legen kan varieres ved at man løfter fødderne o

ver hovedet og bruger dem til at sende bolden videre med eller ved at man vender sig om, så det er fødderne og ikke hovederne der vender mod hinanden og igen bruger fødderne til at sende bolden videre.

Pletskud:

Dan en cirkel omkring 2 deltagere, cirklen skal være stor nok til at deltagerne har plads til at bevæge sig og kan undvige bolden, uden at ramme ind i dem der danner cirklen. Nu gælder det for dem der danner cirklen, om at ramme de to inde i midten. For dem i midten gælder det selvsagt om at undvige bolden på alle tænkelige måder, så længe man bliver inde i cirklen. Hvis man bliver ramt skifter man plads med den der ramte pletskud.

Balance på KIN-BALL:

Gå sammen i små grupper og hjælp hinanden med at komme op på alle fire og balancere på bolden. Når man har balancen, kan man se om man kan bevæge bolden ved at kravle stille frem eller tilbage på bolden uden at falde af. Hvis man er rigtig god, kan man gøre det alene uden hjælp. Hvis man gør det selv skal man være opmærksom på at man kan slå sig hvis man falder forover, så vær forsigtig.

Kaninjagt:

Dan to cirkler, en lille cirkel i midten og en større cirkel rundtomkring. Der skal være så meget plads imellem de to cirkler at der uden problemer kan trille en KIN-BALL imellem. Vælg nu en der skal være kanin. Overfor hinanden imellem de to cirkler lukkes kaninen og bolden nu ind. Det er vigtigt at kaninen og bolden er lige overfor hinanden til at starte med. Nu tælles der ned fra 3 og jagten begynder når der bliver sagt fang kaninen, altså 3, 2, 1, fang kaninen. Nu gælder det om, for de to cirkler at bevæge bolden rundt, med armene, så hurtigt at den fanger kaninen. For kaninen gælder det naturligvis om at slippe væk fra bolden, ved at løbe rundt og rundt i cirklen. Man kan øve sig til at starte med, ved at gøre det uden kanin og i stedet tage tid på hvor lang tid det tager at køre bolden 3 gange rundt i cirklen.

Par dødbold med KIN-BALL:

Gå sammen to og to og lav en armkrog. Man må på intet tidspunkt slippe hinanden. Nu gælder det om at sparke eller skubbe til KIN-BALLEN, så den rammer de andre par. Bliver man ramt er man død og skal sætte sig ned på gulvet, stadig med hinanden i armen. Nu gælder det om at huske hvem der skubbede eller sparkede til bolden da man blev ramt, for hvis det par der ramte en dør, så bliver man levende igen.

Fang bolden:

Vælg 4-6 kastere alt efter hvor mange deltagere der er. Resten af deltagerne sætter sig på en række foran kasterne, men med ryggen til dem. Nu gælder det om først at fange de bolde der bliver kastet, men man må først rejse sig og løbe efter bolden når man kan se den i luften. Man må ikke kigge bagud og man skal blive siddende helt ned, indtil man kan se bolden. Kasterne bestemmer selv hvornår de kaster. Fanger man en bold bytter man plads med den der kastede den og så er man selv kaster og stiller sig om bagved rækken.

Kaste og serve øvelser:

Gå sammen to og to og øv jer i at kaste og gribe KIN-BALLEN. Bagefter øver man i at serve den frem og tilbage.

Orienteringsøvelse:

En person stiller sig med KIN-BALLEN. Resten af deltagerne stiller sig nu rundt omkring på banen og lukker øjnene. Når alle de øvrige deltagere har lukket øjne, lister den med bolden sig hen til et nyt sted. Når personen med bolden har fundet en ny placering, står han/hun stille og råber orienter jer. Nu gælder det om for alle deltagerne hurtigst muligt at finde personen med bolden og vende sig i den retning.

Personen med bolden kaster den nu hen til en af deltagerne. Det skal være den der står med bolden og liste hen til en ny placering, så snart alle har lukket øjnene på ny. En rigtig god øvelse der styrker evnen til at orientere sig på banen når man spiller KIN-BALL.

Tilbage