13.06.2024

Krabbeløb

Krabbeløb: Skøre strandkrabber i aktion


Krabbeløb er en fantastisk måde at kombinere sjov og fysisk aktivitet på, hvilket fremmer både samarbejde og motoriske færdigheder. Ved at spille denne leg får børnene mulighed for at bevæge sig, arbejde sammen og udvikle deres koordination på en engagerende måde. Prøv Krabbeløb i din næste aktivitetstime eller frikvarter, og oplev hvordan det kan skabe glæde og energi blandt deltagerne.

Materialer:

  • 10 skumbolde
  • Sjippetove eller afmærkningstape til at afmærke stranden med

Forberedelse:

  1. Lav en firkant med sjippetove eller afmærkningstape. Firkanten repræsenterer stranden, som krabberne skal krydse i krabbegang.
  2. Alle deltagere undtagen én, som er krabbefanger, stiller sig bagved det ene sjippetov.

Sådan spiller I:

  1. Forklar børnene, at formålet med Krabbeløb er for krabberne at komme hen over stranden i krabbegang og ud i vandet på den anden side, uden at blive ramt af krabbefangeren.
  2. Krabbefangeren må bevæge sig på begge sider af stranden, men må ikke gå ind på banen. Han/hun fanger krabberne ved at trille bolde ind på banen. Hvis en krabbe bliver ramt af en trillende bold på sin vej over, er den fanget og skal hjælpe krabbefangeren med at fange de resterende krabber ved at trille bolde.
  3. Krabbefangeren må ikke gå ind på banen efter sine bolde, men skal forsøge at få fat i dem fra kanten. Krabbefangeren må gerne læne sig ind over for at få fat i boldene, men krabberne må også gerne skubbe til boldene for at få dem væk fra krabbefangeren.
  4. Vær opmærksom på, at en krabbe dør, hvis den kommer i kontakt med en bold i bevægelse, også selvom det er en anden krabbe, der har skubbet til den.
  5. Hvis krabbefangerne mister alle deres bolde og ikke kan få fat i nogle fra kanten, er legen slut, og krabberne har vundet. Ellers er legen slut, når alle krabber er fanget.

Tid:

  • Aktiviteten tager cirka 20-30 minutter, afhængigt af antallet af deltagere og antallet af runder.

Variationer:

  1. Flere krabbefangere: Start med to krabbefangere for at gøre spillet mere udfordrende.
  2. Mindsket spilleområde: Reducer størrelsen af spilleområdet for at øge intensiteten.
  3. Temabaseret: Brug temaer som "Havet" eller "Junglen" for at gøre spillet mere interessant og engagerende.